Kunde varit nyhetstorka….
29 juni, 2010
….i samma takt som värmen stiger utomhus och antalet jobb att söka minskar sinar mina idéer för bloggämnen…inspirationen är som bortblåst! Men vad jag kan bjuda på är en intervju med DEM Collective i Göteborg. Jag träffade Karin Stenmar på Eco Fashion på Scandinavia House i New York, jag fick sedan svar på lite frågor kring hennes märke DEM Collective, vad de står för och deras väg till USA.
Varför har ni valt att exportera till just USA?
Företagsnamnet DEM står för Don’t Eat Macaroni, som syftar till amerikanska snabbmatsprodukten macaroni and cheese. Denna produkt är ett tydlig exempel på snabbmatsindustrin och dess framfart över världen. Likheten till modeindustrin är tydlig: billiga produkter lanseras och skapar ett beroende hos konsumenter, med många problem i dess kölvatten. Fast fashion leder till pressade priser- utnyttjande av människa och miljö- en ohållbar handel och osund konsumtion. Snabbmatens verkningar är precis desamma. Vi tror att många vill handla bättre, utan att kompromissa med kvalité, design och pris. Vi vet att det går genom att visa det i praktiken. En DEM tshirt kostar mer än H&M men mindre än märkesplagg.
Kan du (i stora drag) berätta om hur processen såg ut för er, från att ni tog beslutet till att ni började sälja i New York?
Ett snabbt beslut som fanns med från början i affärsplanen. Sen tog certifieringsprocessen ett drygt år, med hjälp av DEM’s styrelsemedlem i US.