Kunde varit nyhetstorka….

29 juni, 2010

….i samma takt som värmen stiger utomhus och antalet jobb att söka minskar sinar mina idéer för bloggämnen…inspirationen är som bortblåst! Men vad jag kan bjuda på är en intervju med DEM Collective i Göteborg. Jag träffade Karin Stenmar på Eco Fashion på Scandinavia House i New York, jag fick sedan svar på lite frågor kring hennes märke DEM Collective, vad de står för och deras väg till USA.

Varför har ni valt att exportera till just USA?
Företagsnamnet DEM står för Don’t Eat Macaroni, som syftar till amerikanska snabbmatsprodukten macaroni and cheese. Denna produkt är ett tydlig exempel på snabbmatsindustrin och dess framfart över världen. Likheten till modeindustrin är tydlig: billiga produkter lanseras och skapar ett beroende hos konsumenter, med många problem i dess kölvatten. Fast fashion leder till pressade priser- utnyttjande av människa och miljö- en ohållbar handel och osund konsumtion.  Snabbmatens verkningar är precis desamma. Vi tror att många vill handla bättre, utan att kompromissa med kvalité, design och pris. Vi vet att det går genom att visa det i praktiken. En DEM tshirt kostar mer än H&M men mindre än märkesplagg.

Kan du (i stora drag) berätta om hur processen såg ut för er, från att ni tog beslutet till att ni började sälja i New York?
Ett snabbt beslut som fanns med från början i affärsplanen. Sen tog certifieringsprocessen ett drygt år, med hjälp av DEM’s styrelsemedlem i US.

Har ni behövt  anpassa er prisstrategi för den amerikanska marknaden? Om ja, på vilket sätt?
Nej, prisstrategin följer andra mönster än nationella. Vår målgrupp finns globalt och är mycket medveten om vad det får kosta med rätt produktion. Det är en del av marknadsföringen, att helt transparent visa vad bolagets kostnader och intäkter går till.
Har ni behövt modifiera era produkter för den amerikanska marknaden (storlekar, material osv)?
Då vi gör mycket baskollektioner har vi satsat på ett brett storleksutbud. Inget ändrat för den amerikanska marknaden.
Skiljer sig er marknadsföring i USA jämfört med den ni gör i Sverige (om ni marknadsför)?
Nej, inte än så länge. Vi har precis startat upp och vi tror starkt på wom metod och nätverkande.
Vilka upplever du är de största skillnaderna mellan den svenska och den amerikanska marknaden (köpbeteende)?
Vet inte än…
Vilket är ditt bästa tips till svenska modeföretag som vill ge sig in på den amerikanska marknaden?
Ha en unikitet, en nischad målgrupp och skaffa bra kontakter. Det finns hjälp att få via svenska institutioner och nätverk.
Vad har ni stött på för problem vid export till USA?
Har inte kommit dit än..
I New York hittar du kläder från DEM hos Ekovaruhuset och i Sverige finns dem i ett antal städer med Göteborg som utgångspunkt.
//Åsa
P.s Ja, jag vet att inlägget ser lite konstigt ut, jag misstänker någon hemlig inställning som jag inte lyckats fixa idag….
Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: